Veranstaltungen
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Ubiquitous Applications
Art |
Vorlesung |
Nr. |
M+I412 |
SWS |
2.0 |
Lerninhalt |
LEARNING CONTENT
- Introduction and basic concepts
- Processors and OS
- Input and output
- Communication between processors
- Sensors and actuators
- Just-in-Time services and applications
- Introduction to smartphone APIs (e.g. Android, Phonegap, etc.), software architecture, frameworks, and installation
- Program examples for GPS, sensors, Web interfaces, databases, user interfaces
- Self-guided practical development of a prototype using e.g. a smartphone (100 hours)
- Project work development
LEARNING GOALS
- To know and differentiate the Ubiquitous Applications particularities in comparison with Internet applications
- To specify, design, realize and develop Ubiquitous Applications
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Literatur |
- Weiser, Mark. The Computer for the 21st Century. In ACM SIGMOBILE Mobile Computing and Communications Review - Special issue dedicated to Mark Weiser. Volume 3 Issue 3, July 1999, pp 3-11.
- Varun Nagpal. Android Sensor Programming by Example: Take your Android applications to the next level of interactivity by exploring the wide variety of Android sensors. Packt Publishing. 2016.
- Ammar Rayes, Salam Samer. Internet of Things From Hype to Reality: The Road to Digitization. Springer Verlag. 2017.
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Kontextbewusste Systeme
Art |
Seminar |
Nr. |
M+I733 |
SWS |
2.0 |
Lerninhalt |
LERNINHALTE
Von der Türe im Supermarkt bis zum Handy sind wir umgeben von allgegenwärtigen Systemen (ubiquitous systems), die zum Beispiel Ort, Bewegungen aber auch Emotionen wahrnehmen können. Im Seminar diskutieren wir solche Systeme: von der historischen Entwicklung über die Gegenwart bis zur aktuellen und zukünftigen Forschung.
- Einführung: Dimensionen von Kontext
- Erkennung von Standort und Umweltfaktoren
- Bewegungserkennung mit und ohne Marker
- Methoden der nutzerzentrierten Adaption
- Methoden der Emotionserkennung
- Eigene Team-Projektarbeit mit Referat (optional)
LERNZIELE
- Menschen als Ergebnis ihrer sensorischen und kognitiven Fähigkeiten verstehen
- Kenntnis von Geschichte und zukünftigen Anwendungspotenzialen kontextbewusster Systeme in verschiedenen Domänen (z. B. Gesundheit, Industrie)
- Arbeiten mit englischsprachigen wissenschaftlichen Texten
- Gruppenreferat (optional)
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Literatur |
- Weiser, M. (1999). The computer for the 21st century. SIGMOBILE Mob. Comput. Commun. Rev., 3(3), 3-11.
- Schmidt, A., Beigl, M., & Gellersen, H. (1998). There is more to Context than Location. Computers and Graphics, 23, 893-901.
- Chang, Y.-J., Chang, W. C., & Wang, T.-Y. (2009). Context-aware prompting to transition autonomously through vocational tasks for individuals with cognitive impairments. In ASSETS '09 Proceedings of the 11th international ACM SIGACCESS conference on Computers and accessibility. ACM Press.
- Kanjo, E., Al-Husain, L., & Chamberlain, A. (2015). Emotions in context: examining pervasive affective sensing systems, applications, and analyses. Personal and Ubiquitous Computing, 19(7), 1197-1212.
- Korn, O., Funk, M., & Schmidt, A. (2015). Assistive Systems for the Workplace: Towards Context-Aware Assistance. In L. B. Theng (Ed.), Assistive Technologies for Physical and Cognitive Disabilities, 121-133. IGI Global.
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