Veranstaltungen
|
Strategic Information Management and Decision Making
Art |
Seminar |
Nr. |
B+W1315 |
SWS |
2.0 |
Lerninhalt |
This course aims to develop student skills to apply strategic information management concepts in support of business objectives. It enables participants to understand the principles of data, information and knowledge and their lifecycle necessary to drive and support business capability. It also helps to critically assess the strategic use of information, systems and tools, as well as techniques necessary to optimise information use in business processes. In addition, the module aims to develop students' understanding of the roles, strengths and weaknesses of different types of analytical models to support management decision-making. Participants will be able to produce solutions to practical decision-making, planning, control and performance evaluation scenarios by applying management concepts and techniques. |
Literatur |
Fatehi, Kamal/Choi, Jeongho, International Business Management, 2. Aufl., Cham 2019 García, Francisco Javier Población, Financial Risk Management, Cham 2017 Götze, Uwe/Northcott, Deryl/Schuster, Peter, Investment Appraisal, 2. Aufl., Heidelberg 2015 Grüning, Rudolf/Kühn, Richard, Successful Decision-Making, 3. Aufl., Heidelberg 2013 Maylor, Harvey/Blackmon, Kate, Researching Business and Management, Basingstoke 2005 Schwenker, Burkhard/Wulf, Torsten, Scenario-based Strategic Planning, Wiesbaden 2013 |
Strategisches Management
Art |
Vorlesung |
Nr. |
B+W1308 |
SWS |
2.0 |
Lerninhalt |
Betriebswirtschaftliche Grundlagen
- Unternehmen
- Strategie und strategisches Management
Bestandteile des strategischen Managements
- Analyse von Geschäftsfeldern (Porters Five Forces Modell)
- Unternehmensstrategie
- Wettbewerbsstrategie
- Funktionalstrategien
- Fallstudie
- Exkurs: Digitalisierung
- Strategischer Gesamtplan und strategische Kontrolle
Instrumente zur Unterstützung strategischer Entscheidungen
- Stärken/Schwächen-Analyse & Prognose der Zukunft
- Ressourcenanalyse (VRI-Analysis)
- Produkt/Markt-Analyse
- Innovationsanalyse (Blue Ocean Strategy)
|
Literatur |
Zur Relevanz des strategischen Managements: Grant/Nippa: Strategisches Management, 5. Aufl., München u.a. 2006, S. 25-34. Zur Wettbewerbsstrategie/ Geschäftsfeldstrategie: Welge/Al-Laham: Strategisches Management, 4. Aufl., 2005, S. 382 ff. Zu den Funktionalstrategien: Welge/Al-Laham: Strategisches Management, 4. Aufl., 2005, S. 408 ff. Zur Unternehmensstrategie: Welge/Al-Laham: Strategisches Management, 4. Aufl., 2005, S. 328 ff. Zur Stärken/Schwächen-Analyse: Welge/Al-Laham: Strategisches Management, 4. Aufl., 2005, S. 187 ff. Zur Ressourcenanalyse (VRI-Analysis): Barney: Gaining and Sustaining Competitive Advantage, 2002, S. 145-162. Zur Innovationsanalyse (Blue Ocean Strategy): Rawitzer/Hefti: Blue Ocean Strategy, in: Zeitschrift Führung + Organisation, 82. Jg. (2013), S. 125-129. Zur Branchenanalyse: Grant/Nippa: Strategisches Management, 5. Aufl., München u.a. 2006, S. 101-118. Zur strategischen Kontrolle: Steinmann/Schreyögg: Management, 6 Aufl., 2005, S. 274 ff. |
|