Lectures
|
Change Management
Type |
Lecture |
Nr. |
W0178 |
Hours per week |
2.0 |
Content |
- Methods and models of change management
- Analysis of the "person in change"
- Phases and tasks of a change initiative in companies and classification in a change context
- Planning and organization of a change in a company and within a project
- Change planning on a corporate/strategic level
- Case studies from corporate practice
|
Literature |
The actual literature list will be announced in the lecture. Excerpt from the literature list: Höf-Bausenwein, Heike: Arbeitswelten transformieren: dynamischer Wandel durch neue Methoden, 1. ed., Freiburg 2020, Haufe Lexware Verlag. Bosse, Christian K./ Zink, Klaus J. (ed.): Arbeit 4.0 im Mittelstand: Chancen und Herausforderungen des digitalen Wandels für KMU, 1. ed, Berlin/Heidelberg 2019, Springer Verlag. Doppler, Klaus/Lauterburg, Christoph: Change Management. Den Unternehmenswandel gestalten, 14. ed, Frankfurt/New York 2019, Campus Verlag. Lang, Michael/Wagner, Reinhard: Das Change Management Workbook: Veränderungen im Unternehmen erfolgreich gestalten, Munich 2020, Hanser Verlag. Lauer, Thomas: Change Management: Grundlagen und Erfolgsfaktoren, 3. ed, Wiesbaden 2019, Springer-Gabler Verlag. Vahs, Dietmar/Weiand, Achim: Workbook Change Management: Methoden und Techniken, 3. ed, Stuttgart/Freiburg 2020, Schäffer-Poeschel Verlag. |
Digital Transformation Management
Type |
Seminar |
Nr. |
W0179 |
Hours per week |
2.0 |
Content |
- Introduction to digital transformation management
- Digitalization and disruptive frameworks, identification and analysis of megatrends
- Analysis of branches in the context of digitalization
- Implications of digitalization for companies, workers and the HR market
- Course of actions for organizations in the context of digital change
- Handling digital change as digital transformation managers
- New business model creation
- Case studies
|
Literature |
The literature list will be announced in the lecture. Excerpt from the literature list: Dahm, Markus H./Thode, Stefan (ed.): Strategie und Transformation im digitalen Zeitalter: Inspirationen für Management und Leadership, Wiesbaden 2019, Springer Gabler Verlag. Fortmann, Harald R. (ed.): Digitalisierung im Mittelstand: Trends, Impulse und Herausforderungen der digitalen Transformation, Wiesbaden 2020, Springer Gabler Verlag. Fortmann, Harald R./Kolocek, Barbara: Arbeitswelt der Zukunft: Trends – Arbeitsraum – Menschen – Kompetenzen, Wiesbaden 2018, Springer Gabler Verlag. Harwardt, Mark/Niermann, Peter F.-J./Schmutte, Andre M./Steuernagel, Axel (ed.): Führen und Managen in der digitalen Transformation: Trends, Best Practices und Herausforderungen, Wiesbaden 2020, Springer Gabler Verlag. Kreutzer Ralf T.: Toolbox für Digital Business: Leadership, Geschäftsmodelle, Technologien und Change-Management für das digitale Zeitalter, Wiesbaden 2021, Springer Fachmedien Verlag. Müller-Friemauth, Friederike/Hafkesbrink, Joachim/Schaffner, Michael/Weber, Carsten/Weimann Steffen (ed.): Fallstudien zur Digitalisierung im Mittelstand: Reale Unternehmensbeispiele und Handlungsimplikationen, 1. ed., Wiesbaden 2021, Springer Fachmedien Verlag. Müller-Seitz, Gordon/Weiss, Werner: Strategien zur Umsetzung der digitalen Transformation: Einblicke in die Erfolgsfaktoren eines Hidden Champions, München 2019, Verlag Franz Vahlen. Scheer, August-Wilhelm: Unternehmung 4.0: vom disruptiven Geschäftsmodell zur Automatisierung der Geschäftsprozesse, 3. ed., Wiesbaden 2020, Springer Vieweg Verlag. |
|